středa 13. července 2016

Spánek

                Napsal: Haruki Murakami 

               Přeložil: Tomáš Jurkovič

               Ilustrace: Kat Menschik

               Vydáno: Odeon , 2013

               Počet stran: 80

Anotace: „Je to už sedmnáct dní, co nemůžu spát,“ tak začíná povídka Harukiho Murakamiho, jejíž protagonistkou je zdánlivě obyčejná žena v domácnosti. Vlivem různých nečekaných okolností připomíná její noční život výlet do mimosmyslového prostoru. Ve světě, který je naprosto odlišný od našeho, prozkoumává svou rodinu, sama sebe, i význam života a smrti. Ilustrační doprovod ke knize vytvořila známá německá grafička Kat Menschik.


Jak se již píše v anotaci, v povídce Spánek vypráví Murakami o obyčejné ženě v domácnosti. Má hodného muže a skvělého syna, který je víc podobný svému otci než jí. Nejvíc si jsou podobní ve spánku. 

"Je to už sedmnáct dní, co nemůžu spát."


Právě díky větě, kterou povídka začíná, se v životě ženy začínají dít věci, které se normálnímu člověku nepřihodí. 
Obdivuji Murakamiho, který dokáže v rámci povídky psát o naprosto obyčejných věcech. Jsou sice obyčejné, ale Murakami je popisuje s takovou chutí, pohádkově, že byste nejraději šli okamžitě vařit, i když vás to moc nebaví (jako např. mě). Nejvíce mě zaujalo, že hlavní postava ráda četla. A nečetla jejich literaturu, nýbrž Annu Kareninu a podobně. 

Na konec jsem se opět dostala velmi rychle. Zatímco u Podivné knihovny mi nevadilo, kolik má povídka stran, tady mi připadalo, že dílo není dokončeno. Chybělo mi zde něco, kde bych se dozvěděla, jak to všechno doopravdy skončilo. I když... to nejspíš z toho všeho asi vyplývá. Nebo snad Murakami chce, aby si s námi pohrála naše vlastní fantazie? 

Jsem ráda, že jsem si přečetla nejprve Podivnou knihovnu a až poté Spánek. Nejsem si jistá, zda by mě to v opačném pořadí tolik uchvátilo. Na druhou stranu... obě povídky měly své kouzlo a jsou naprosto odlišné.

Murakami se pro mě stal díky Spánku a Podivné knihovně jedním z oblíbených autorů a doufám, že si od něj přečtu další věci. Tentokrát to již nebudou povídky, ale knihy. 

Hodnocení: 95%

Žádné komentáře: