pátek 20. ledna 2017

Všechny řitě světa, i ta má


            Napsal: Charles Bukowski

            Přeložili: Josef Rauvolf, Ladislav Šenkyřík 

            Vydáno: Pragma, 1991

            Počet stran: 192


Anotace: Kniha se skládá z 27 povídek, jejímž hlavním hrdinou, jako ve většině Bukowského knížkách, je Henry Chinaski. Henry nežije na výslunní a umožňuje nám zahlédnout Ameriku i z její druhé, stinné stránky. Také tato jeho kniha je o lidech dole a ukazuje nám jejich běžný rutinní život, který se tolik liší od neustále proklamovaného „Amerického snu“.

⬇⬇⬇


Určitě všichni máte nějakého kamaráda/kamarádku, kteří radi čtou a neustále vám doporučují svoji nejoblíbenější knihu/autora. A přesně tohle se stalo mně s Charlesem Bukowskim. Upřímně, moc se mi do této knihy nechtělo. Autora všichni milují a ještě ke všemu soubor povídek? Pro mě nebezpečné území, stejně jako když někde padá lavina. 

Nakonec jsem knize dala šanci a jsem za to opravdu ráda. Rutina, stereotyp, lidé kteří si ve svém životě sáhli až na dno - nebo snad na dně teprve jsou? Existuje vůbec nějaké pomyslné dno v lidském životě? Námět k úvaze už tu máme. Bezva. Teď ještě vdechnout postavám život a řeč se vším všudy. Fajn. Co dál? V neposlední řadě musí být povídky čtivé. Vše důkladně promícháme a ejhle - máme tu příběhy, ve kterých se většinou objevuje postava jménem Henry Chinaski. 

Na to, jaký jsem měla z knihy i autora "strach", se první knižní setkání povedlo. Bohužel i přes veškeré klady jsem knihu četla na moje poměry velice dlouho. Možná to bylo způsobeno tím, že nerada čtu povídky, i když pravděpodobnější bude možnost č.2 - předávkování vulgarismy by mi doktoři neuvěřili a léčení neexistuje. 

Kniha je sprostá tak moc, že snad neexistuje měřítko. Zpočátku jsem měla chuť vyškrtnout každé třetí slovo, ale časem přestanete vulgarismy vnímat a poddávat se běžnému americkému životu, který rozhodně není žádná pohádka se šťastným koncem. Jedině můžete zjistit, jak myslí nevyléčitelný alkoholik. 

Kdybych měla číst knihu přes Vánoce, nejspíš ji zavřu na konci první strany a už nikdy neotevřu. Naštěstí pro ni se ke mně dostala dřív a já jí dala šanci. Proto se vybavte pevnými nervy a připravte se na velkou dávku vulgarismů a reality, do které vás Bukowski hodí a musíte začít plavat, jako ryba ve vodě...

Hodnocení: 4/5

Žádné komentáře: