čtvrtek 23. února 2017

Listy z Provence


Napsal: Miroslav Horníček

Vydáno: ADART , 2000

Počet stran: 136


Anotace: Knížka dojmů a zážitků z cesty do Provence, kraje autorových mladických snů, je psána formou úvah a zamyšlení, věnovaných slavným osobnostem tohoto kraje.


Miroslav Horníček je bez debat ikonou herectví, psaní a umění celkově. Umělec. Není tedy divu, že jsem si od něj chtěla něco přečíst. A díky výletu do matičky Prahy, se mi povedlo na památku sehnat jednu z jeho knih v antikvariátu. Jaká kniha to asi může být? No přece Listy z Provence!



Listy z Provence jsou velice nevšední dílo, které nenechá člověka chladným. Není ovšem pro každého. Najdou se zde milovníci úvah, myšlenek a hlavně Provance. Velice mne bavila sdělení, co prožil, koho významného z Francie potkal atd. Ale po chvilce jsem musela se čtením přestat. Jde o dílo, ve kterém Miroslav Horníček mistrně ovládá český jazyk a popisuje možné i nemožné. Ovšem - po nějaké době si vážně musíte dát pauzu, aby se vám nezavařil mozek. Nejedná se o žádnou brakovou literaturu. 

Hovoříme zde o literatuře na úrovni, dnes již klasiku, kterou ocení především nároční čtenáři a milovníci rodného jazyka. Kdykoliv jsem se začetla, okamžitě jsem si představila pana Horníčka, jak sedí někde ve slunné Provence, všude kolem klid, příroda, občas se zahledí do krajiny a píše své paměti, listy. Kniha ve mně vždy, když jsem se začetla, vyvolala specifickou náladu, která snad ani nedá slovy popsat. A toho si cením. Kdykoliv se mi taková věc stane, zaručuje to knize jedinečnost, neopakovatelnost. 

Občas je třeba prokousat se nezáživnými větami, ovšem celkový požitek z knihy je zaručen. Knize přidává na podivnosti i fakt, že se próza střídá s básněmi našich, i francouzských básníků. 

Nemohu knihu s klidným svědomím doporučit každému. To rozhodně ne! Listy z Provence si musí najít svého čtenáře samy. I kdyby měly čekat třeba 100 let. Miroslav Horníček si tímto dílem u mě otevřel vrátka a doufám, že ostatní jeho knihy mne zasáhnou více. Doufejme, že napříště zavítám více do jeho života, než do slunné Provance a Horníčkových idolů...  

3/5

Žádné komentáře: